بی قرار

خبرگزاری فارس: بدون حضور ایران و روسیه، رسیدن به راه‌حل سیاسی دائم در سوریه امکان ندارد

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد بدون همکاری و حضور ایران و روسیه در مسئله سوریه رسیدن به راه‌حل دائمی برای پایان دادن به بحران این کشور امکان پذیر نیست.

درپی بهبود روابط آنکارا و مسکو، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد «راه‌حل دائمی» برای بحران سوریه بدون حضور  روسیه امکان پذیر نیست.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: «بدون همکاری و کمک روسیه، راه حل دائمی برای سوریه وجود نخواهد داشت. ما به گفتن این مسئله ادامه می‌دهیم.»

وی تاکید کرد این مسئله در مورد ایران هم وجود دارد که آنکارا عطف به این قضیه، باید روابطش را با تهران بهبود بخشد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه روسیه نمی‌تواند دوستی «وفادارتر» از ترکیه پیدا کند، افزود: «متاسفانه وضعیت در سوریه روبه افول است. این مشکلات در کودتاه مدت از طریق نبرد صرف حل نمی‌شود. یک طرفه نیز حل نخواهد شد.»

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: «به همین دلیل است که ما (ترکیه، روسیه، ایران) باید با هم برای راه حل سیاسی و آتش‌بس (در سوریه) همکاری کنیم.»

وی با اشاره به اختلاف نظرهای آنکارا و مسکو درخصوص بحران سوریه، ادامه داد: «اما هدف اصلی باید رساندن روابط دو جانبه به سطحی بالاتر از گذشته باشد. ترکیه قصد دارد صنعت دفاعی خود را تقویت و توسعه دهد و همکاری نظامی-فنی با روسیه را در صورت تمایل آنها، در نظر خواهد گرفت.»

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود: «متاسفانه، ما می‌بینیم کشورهای ناتو وقتی بحث به تبادل فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌رسد، کمی مردد می‌شوند.»

چاووش‌اوغلو درباره استرداد «فتح‌الله گولن» اپوزوسیون آمریکانشین که به طراحی کودتای نافرجام 15 جولای متهم است، نیز گفت: «این حق طبیعی ترکیه است که منتظر استرداد رئیس یک سازمان تروریستی که 240 نفر را در ترکیه به قتل رساند، باشد.»

  • ۹۵/۰۵/۲۹
  • بی قرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی