بی قرار

حومه "دمشق" یکی از مناطقی است که در پنج سال گذشته صحنه درگیری‌های شدید ارتش سوریه و تروریست‌های تکفیری داعش بوده است.

این منطقه در دو ماه اخیر به یک وضعیت قابل قبولی رسیده که شاید در کل نبردهای سوریه این موضوع کم‌سابقه بوده است. شرایط ریف دمشق بین سال‌های 2013 تا 2016 تغییرات عمده‌ای داشته که بررسی نقشه تحولات در این زمینه گویای همه چیز است.


** وضعیت ریف دمشق در سال 2013

"ریف دمشق" در سال 2013 میلادی وضعیتی بحرانی و وحشتناک داشت تا حدی که تسلط گروه‌های تکفیری بر جنوب سوریه روز به روز افزایش می‌یافت.

اگر به نقشه حومه "دمشق" در سال 2013 نگاهی بیندازیم می‌بینیم که مناطق وسیعی از این منطقه در کنترل تروریست‌های تکفیری بوده است. در حقیقت مناطقی همچون شهر صنعتی "عدرا"، "تل کوردی"، "دوما"، "میدعا"، "حرستا"، "النشابیه"، "ایبرین"، "جوبر"، "فرودگاه نظامی مرج السلطان"، "ملیحه"، "حجرالاسود"، "اردوگاه پرموک"، "داریا"، "بخش های وسیعی از صحنایا"، "دیرماکر"، "قدسیه" و ... در کنترل تروریست‌های تکفیری بود.

بررسی تحولات میدانی
نقشه تحولات حومه دمشق در سال 2013؛ قرمز: مقاومت و ارتش سوریه؛ سبز :تروریست های تکفیری



خیز بلند تکفیری‌ها در سال 2013 برای اشغال "دمشق" و از بین بردن دولت سوریه بود که این موضوع با حضور محور مقاومت محقق نشد و حامیان قطری و سعودی تکفیری‌ها به اهداف خود نرسیدند.

شرایط بحرانی سال 2013 به مرور بهتر شد، تا جایی که در سال 2016 میلادی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه ابتکار عمل را در بخش‌های قابل توجهی از حومه "دمشق" به دست گرفت.


** وضعیت ریف دمشق در سال 2016

در سال 2016 میلادی اما ارتش سوریه که به تدریج پیشروی‌های خوبی در حومه "دمشق" داشته و توانسته نقاط استراتژیک را آزاد کند.

"شهر صنعتی عدرا"، "شهرک میدعا"، "فرودگاه نظامی مرج السلطان"،  "ملیحه"، "کمپ جرمانا"، "برزه"، "دومر"، "صحنایا"، "فرودگاه نظامی دمشق" و ... از جمله مناطقی است که ارتش سوریه توانسته از تروریست‌ها پس بگیرد.

بررسی تحولات میدانی
نقشه تحولات حومه دمشق در سال 2016؛ قرمز: مقاومت و ارتش سوریه؛ سبز :تروریست های تکفیری

البته این پایان کار نبوده و ارتش سوریه از راهبرد جدیدی استفاده می‌کند که در آن صلح پایدار جایگزین درگیری و جنگ می‌شود که این راهبرد در "داریا" با موفقیت اجرایی شد. البته شرایطی مشابه داریا برای باقی شهرک های حومه دمشق که ارتش سوریه آ« ها را در محاصره دارد پیش بینی شده است. علا ابراهیم استاندار ریف دمشق در این زمینه می گوید: شهر "معضمیه" در حومه غربی دمشق نیز طی روزهای آتی امن خواهد شد. دولت مایل به بازگشت همه ساکنان "داریا" پس از پایان طرح بازسازی این شهر است.

وی افزود: مذاکراتی درباره تحویل شهر "معضمیه" در جریان است و این شهر در آینده نزدیک و روزهای آتی امن خواهد شد.

بنابراین گزارش وضعیت "ریف دمشق" نشان می‌دهد که ارتش سوریه حد فاصل سال‌های 2013 تا 2016 پیشرفت قابل توجهی داشته است و با کمی برنامه‌ریزی این منطقه می‌تواند به طور کامل در اختیار نیروهای سوری قرار بگیرد.


گزارش از محمد زرچینی
  • ۹۵/۰۶/۰۹
  • بی قرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی