زمان ظهور امام زمان (علیه السلام) دست خود ماست!
سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۲۰ ب.ظ
بدا به
معنی کار و اراده ای است که ذات اقدس خداوند حکم و تقدیر خویش را تغییر
داده و تقدیر متفاوتی قرار میدهد . پس بدا پذیر بودن زمان ظهور حضرت
بقیةالله یعنی ممکن است تقدیر خدا درباره روز و ساعت ظهور ایشان طبق شرایطی خاص مورد تغییر واقع شود. برای روشن تر شدن، روایت داستانی زیر را مرور میکنیم:
در زمان ادریسِ پیامبر، وقتی حضرت ادریس (علیه السلام) مورد حمله ی حکومت طغیان گر زمان خویش قرار گرفت از میان مردم غایب گردید.
در
دوران غیبت او، پیروانش که در نهایت سختی و شدّت قرار داشتند تصمیم گرفتند
در برابر خدا توبه نمایند. این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند
دوران غیبت او را کاهش بخشد. ادریس ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به
ذلّت افتاد. همچنین است اگر مردم در زمان غیبت به صورت دسته جمعی توبه
نموده و قصد بر یاری امام نمایند امید آن است که خداوند طومار غیبت را درهم
بپیچد و آن بزرگوار را ظاهر کند.(1)
مرحوم فقیه ایمانی در این باره می نویسد:
... و نیز از بسیاری از
اخبار و فقرات ادعیه و زیارات استفاده می شود که امر ظهور آن حضرت، اصل
وقوعش یک وعده ی تخلّف ناپذیر الهی است ولی زمان وقوع آن از امور بَدائیّه است که قابل تعجیل و تأخیر است و نیز از بعضی اخبار به دست می آید که دعای مؤمنین هنگامی که با شرایط و آدابش انجام شود، تأثیر به سزایی در تعجیل فرج خواهد داشت.(2)
به
عبارت دیگر، می توان با دعا، فرج را جلو انداخت و تشویق ائمّه (علیهم
السلام) به دعا برای تسریع فرج، بیانگر آن است که حصول فرج و فرا رسیدن
ظهور، دارای یک زمان صد در صد تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست.
درست
است که غیبت از اسرار الهی بوده و ظهور نیز قطعاً و یقیناً رخ خواهد داد
امّا ظهور ممکن است جلو بیفتد ویا به تعویق افتد یعنی وقت قطعی و
تغییرناپذیری برای ظهور وجود ندارد و اعتقاد به این حقیقت برای شیعیان که
در اصول اعتقادی خویش معتقد به اصل«بَدا» و تغییر یافتن مقدّرات الهی هستند
کاملاً ممکن و توجیه پذیر است. چنان که مرحوم علامه مجلسی(رحمة الله علیه)
در شرح روایات مربوط به دعا، وقتی به روایت حضرت امام صادق (علیه
السلام)که می فرماید:
دعا کن و مگو که کار گذشته است و آنچه مقدر شده همان شود و دعا اثری ندارد..(3)
می گوید:«... باید ایمان به
بدا داشت و به اینکه خداوند سبحان هر روز در کاری است و هر چه خواهد محو
کند و هر چه بخواهد ثبت کند و قضا و قدر مانع دعا نیستند چون تغییر در لوح
محو و اثبات ممکن است.(4)
گذشته از اینکه دعا نیز از اسباب قضا و قدر و امر به دعا نیز از همانهاست.
نتیجه
گیری: طبق روایات ذکر شده و روایات متعدد در کتب معتبر مهدویت زمان ظهور
حضرت میتواند تغییر کند یعنی اگر از عمق وجود و با حالت اخلاص ظهور آقا را
بخواهیم فرج و گشایش در امر ظهور صورت میپذیرد.
عرض اینکه: "زمان ظهور حضرت به دعای ما بستگی دارد و قابل تغییر است!"
_____
ارجاع ها:
1- مکیال المکارم، باب چهارم ،بحث غیبت انبیاء.
2- شیوه های یاری قائم آل محمّد(صلّی الله علیه و آله وسلّم)، ص 57
3- اصول کافی ، ج4، کتاب دعا، باب فضیلت دعا، ح 3.
4- اصول کافی، ج4، کتاب دعا، باب فضیلت دعا، پاورقی و شرح.
- ۹۵/۰۵/۱۹