بی قرار

بزرگ‌ترین تجمع بیگانگان در تاریخ، علیه یک کشور

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۳ ب.ظ

عناصر خارجی داعش

دکتر جمیل شاهین، در پژوهشی آماری برای مرکز پژوهش های " ویریل" در آلمان، فاش کرد "مجموع جنگجویان کشورهای مختلف که از آوریل 2011 تا پایان سال 2015، با ارتش سوریه جنگیدند، به 360 هزار نفر رسید که از این تعداد، 95 هزار تن کشته شدند.

در این پژوهش آماری خاطر نشان شده است که در حال حاضر، 90 هزار جنگجو، در سوریه به جنگ با ارتش این کشور مشغولند که بخش اعظم آن ها در صف داعش و جبهه النصره هستند. شمار جنگجویانی که از اروپا و آمریکا به سوریه رفتند نیز بالغ بر 21500 نفر است که از این تعداد، تنها 8500 نفر به کشورهایشان برگشتند.

مرکز پژوهش های ویریل، با اشاره به پدیدۀ گسیل جنگجویانی از ملیت های متفاوت برای جنگ با ارتش سوریه، این پدیده را "بزرگ ترین تجمع بیگانگان برای جنگ با ارتش یک کشور" در سراسر تاریخ خواند و نوشت: این جنگجویان از 93 کشور و از سراسر قاره های جهان از جمله اقیانوسیه به سوریه رفته اند. از آن گذشته، از همه کشورهای عربی، برای شرکت در این جنگ، جنگجو اعزام شده است.

در این پژوهش، ترکیه در صدر کشورهایی است که برای جنگ با ارتش سوریه، جنگجو به این کشور فرستاده است. از ترکیه، علاوه بر عناصر و افسران ارتش ترکیه و سازمان اطلاعات این کشور، نیروهایی از سازمان گرگ های خاکستری، ترکمن های سوری و ترک نیز به فعالیت علیه ارتش سوریه پرداختند. آن ها یا به جبهه النصره پیوستند یا گروهک هایی مستقل تشکیل دادند و به عنوان جنگجوهای اساسی یا سرکرده به جنگ با ارتش سوریه پرداختند که از میان آن ها می توان به گردان های ترکمن های سوریه اشاره کرد.

بر پایه این گزارش آماری، ارتش ترکیه در جنگ با ارتش سوریه، بیش از 350 سرباز، افسر و خلبان خود را از دست داد.
اما از نظر تعداد کشته ها، بیشترین کشته ها را جنگجویان سعودی تشکیل می دهند. از میان 24500 جنگجوی سعودی که برای جنگ به سوریه رفته بودند، دستکم 5990 تن کشته شدند.

مرکز پژوهش های ویریل، بخشی از گزارش آماری خود را به زنان بیگانه ای اختصاص داد که به منظور همراهی با گروه های مسلح تروریست به سوریه رفته اند. در این زمینه، تونس پیشتاز است و دستکم 180 تن از زنان و دختران نوجوانی که به منظور همراهی با تروریستها به سوریه رفتند، تونسی بودند که از این تعداد 45 تن کشته شدند.

این پژوهش آلمانی همچنین از تعداد اردنی های شرکت کننده در جنگ بیگانگان علیه ارتش سوریه پرده برداشت و نوشت که در مدت پنج سال، 3900 اردنی در سوریه جنگیدند که از این تعداد 1990 تن کشته و 265 نفر مفقود الاثر شدند.

دکتر جمیل شاهین تهیه کنندۀ این گزارش آماری همچنین سال 2015 را سال افزایش روند اعزام جنگجویان تندرو از کشورهای آسیای میانه به سوریه خواند و هزینۀ صرف شده در پشتیبانی از جنگ با ارتش سوریه را 45 میلیارد دلار ارزیابی کرد و نوشت: از بین همه گروه های مسلح، عناصر داعش، بیش از دیگران حقوق می گرفتند و در مقابل، عناصر ارتش آزاد، کمتر از سایر گروه ها حقوق می گرفتند که همین حقوق نیز به مدت دو سال، به سبب قطع شدن کمک های خارجی، متوقف شد.

این پژوهش با استناد به مطالب منتشر شده در وبگاه ها و رسانه های بین المللی و محلی و 51 منبع دیگر تهیه شده است.

  • ۹۵/۰۵/۱۹
  • بی قرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی