بی قرار

زمان ظهور امام زمان (علیه السلام) دست خود ماست!

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۲۰ ب.ظ

دعا در مسجد مقدس جمکران

بدا به معنی کار و اراده ای است که ذات اقدس خداوند حکم و تقدیر خویش را تغییر داده و تقدیر متفاوتی قرار میدهد . پس بدا پذیر بودن زمان ظهور حضرت بقیةالله یعنی ممکن است تقدیر خدا درباره روز و ساعت ظهور ایشان طبق شرایطی خاص مورد تغییر واقع شود. برای روشن تر شدن، روایت داستانی زیر را مرور میکنیم:
در زمان ادریسِ پیامبر، وقتی حضرت ادریس (علیه السلام)  مورد حمله ی حکومت طغیان گر زمان خویش قرار گرفت از میان مردم غایب گردید.
در دوران غیبت او، پیروانش که در نهایت سختی و شدّت قرار داشتند تصمیم گرفتند در برابر خدا توبه نمایند. این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند دوران غیبت او را کاهش بخشد. ادریس ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به ذلّت افتاد. همچنین است اگر مردم در زمان غیبت به صورت دسته جمعی توبه نموده و قصد بر یاری امام نمایند امید آن است که خداوند طومار غیبت را درهم بپیچد و آن بزرگوار را ظاهر کند.(1)

مرحوم فقیه ایمانی در این باره می نویسد:

... و نیز از بسیاری از اخبار و فقرات ادعیه و زیارات استفاده می شود که امر ظهور آن حضرت، اصل وقوعش یک وعده ی تخلّف ناپذیر الهی است ولی زمان وقوع آن از امور بَدائیّه است که قابل تعجیل  و تأخیر است و نیز از بعضی اخبار به دست می آید که دعای مؤمنین هنگامی که با شرایط و آدابش انجام شود، تأثیر به سزایی در تعجیل فرج خواهد داشت.(2)
به عبارت دیگر، می توان با دعا، فرج را جلو انداخت و تشویق ائمّه (علیهم السلام) به دعا برای تسریع فرج، بیانگر آن است که حصول فرج و فرا رسیدن ظهور، دارای یک زمان صد در صد تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست.
درست است که غیبت از اسرار الهی بوده و ظهور نیز قطعاً و یقیناً رخ خواهد داد امّا ظهور ممکن است جلو بیفتد ویا به تعویق افتد یعنی وقت قطعی و تغییرناپذیری برای ظهور وجود ندارد و اعتقاد به این حقیقت برای شیعیان که در اصول اعتقادی خویش معتقد به اصل«بَدا» و تغییر یافتن مقدّرات الهی هستند کاملاً ممکن و توجیه پذیر است. چنان که مرحوم علامه مجلسی(رحمة الله علیه) در شرح روایات مربوط به دعا، وقتی به روایت حضرت امام صادق (علیه السلام)که می فرماید:

دعا کن و مگو که کار گذشته است و آنچه مقدر شده همان شود و دعا اثری ندارد..(3)

می گوید:«... باید ایمان به بدا داشت و به اینکه خداوند سبحان هر روز در کاری است و هر چه خواهد محو کند و هر چه بخواهد ثبت کند و قضا و قدر مانع دعا نیستند چون تغییر در لوح محو و اثبات ممکن است.(4)
گذشته از اینکه دعا نیز از اسباب قضا و قدر و امر به دعا نیز از همانهاست.

نتیجه گیری: طبق روایات ذکر شده و روایات متعدد در کتب معتبر مهدویت زمان ظهور حضرت میتواند تغییر کند یعنی اگر از عمق وجود و با حالت اخلاص ظهور آقا را بخواهیم فرج و گشایش در امر ظهور صورت میپذیرد.

عرض اینکه: "زمان ظهور حضرت به دعای ما بستگی دارد و قابل تغییر است!"

_____

ارجاع ها: 

1- مکیال المکارم، باب چهارم ،بحث غیبت انبیاء.

2- شیوه های یاری قائم آل محمّد(صلّی الله علیه و آله وسلّم)، ص 57

3- اصول کافی ، ج4، کتاب دعا، باب فضیلت دعا، ح 3.

4- اصول کافی، ج4، کتاب دعا، باب فضیلت دعا، پاورقی و شرح.

  • ۹۵/۰۵/۱۹
  • بی قرار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی